Bwazlazora
5 maart 2025
Wat gebeurt er als in de trend van privatisering op een dag ook taal in handen van machtige bedrijven komt? Bwazlazora is het duistere sprookje dat werkelijkheid dreigt te worden. Bwazlazora is een sprookje dat zich afspeelt in een herberg ooit en ergens. De herberg wordt gerund door Rosa, die met haar gastvrijheid tegenwicht wil bieden
Spinsels
31 december 2024
Vorig jaar heb ik wat minder geschreven, doordat ik me meer met mijn schrijven bezig heb gehouden. Dat klinkt wat tegenstrijdig, maar is het niet als je bedenkt dat het schrijven zelf en het nadenken daarover twee verschillende activiteiten zijn. Maar ook weer niet helemaal, want beide zijn reflexieve processen in gedachtevorming. En daar heb
Preflecties editie onderwijs
18 december 2024
In september 2021 startte NSO-CNA de Master of Educational Leadership (MEL). Met deze nieuwe opleiding wilden we, conform onze missie, bijdragen aan de kwaliteit van onderwijs in Nederland, en wel door schoolleiderschap te verbinden aan de grote gebeurtenissen en nieuwe wetenschappelijke inzichten uit onze tijd. Scholen staan immers niet in een vacuüm ergens buiten de
Monsters
12 december 2024
Voorafgaand aan de masterclasses van NSO-CNA schrijf ik steeds een preflectie: een voorbespiegelend stukje over het thema van de betreffende masterclass. Dit is mijn preflectie bij de masterclass “Onderwijs voor een ongekende toekomst” van Govert de Vrieze. Waarschuwing: de nu volgende tekst kan schokkende beelden bevatten. Vrouw Poels uit Horst is naar de Ouderdag
Wat jij zoekt
13 november 2024
Voorafgaand aan de masterclasses van NSO-CNA schrijf ik steeds een preflectie: een voorbespiegelend stukje over het thema van de betreffende masterclass. Dit is mijn preflectie bij de masterclass “Een school als zoöperatie” van Klaas Kuitenbrouwer. “Maar in jullie advertentie stond ‘ruime tuin’, hoe kan dat nou, deze tuin is maar een paar vierkante meter!?!”
Exhibit A
16 september 2024
Steeds meer professionals vragen zich af of en hoe dan ze maatschappelijke impact kunnen maken in deze tijden van, nou ja, laten we maar zeggen: grote uitdagingen. Natuurlijk kun je als mens in je zogenaamde eigen tijd van alles doen, maar er zijn ook steeds meer professionals die zich verenigen, in bijvoorbeeld caring farmers en
Posthumanisme en schoolleiders
30 augustus 2024
Bij het 35-jarig jubileum van NSO-CNA gaf ik een workshop over post-humanisme in het onderwijs. Arjan Jonker interviewde mij vooraf. Onderstaande verscheen oorspronkelijk ook hier. De mens staat centraal in ons onderwijs. Al sinds het begin. En dus denken en doen we ‘antropocentrisch’. Toegegeven, dat heeft ons in sommige opzichten ver gebracht. Tegelijkertijd is er
An Empty Future? How the Future is Absent from Dutch Primary Education
14 juli 2024
Educating today for the world of tomorrow requires executives and school leaders with ideas about what the future might entail. How do executives and school leaders in Dutch primary education imagine this future? In our empirical study of 17 educational organizations we asked how they saw future trends and what they were doing to either
Posthumanistische leeszomer
8 juni 2024
Onder de naam ‘posthumanisme’ is de laatste jaren een enthousiasme voor het leven zichtbaar aan het worden, dat aanstekelijk is door haar verruimde ideeën over en praktijken van creativiteit, intelligentie, kunstzinnigheid, cultuur, gemeenschapsleven en ethiek. Waar deze lange tijd uitsluitend aan mensen toebedeeld werden (en soms alleen aan hen die onderwijs in Westerse of verwesterde