Independent scholar, cat addict, tattoo lover

In september 2021 startte NSO-CNA de Master of Educational Leadership (MEL). Met deze nieuwe opleiding wilden we, conform onze missie, bijdragen aan de kwaliteit van onderwijs in Nederland, en wel door schoolleiderschap te verbinden aan de grote gebeurtenissen en nieuwe wetenschappelijke inzichten uit onze tijd. Scholen staan immers niet in een vacuüm ergens buiten de wereld, maar zijn onlosmakelijk genesteld in maatschappelijke dynamieken, waarbij zij op hun beurt zelf ook locaties van dynamische processen zijn. Schoolleiders merken zelf heel goed ‘hoe de wereld binnenkomt’, maar weten niet altijd hoe met dat gegeven om te gaan. Met de MEL zetten we daarom in op een beter sociologisch begrip van onze wereld, een aspect dat deze opleiding volgens mij uniek maakt in haar soort.

Voor ons curriculum betekende dit een aantal masterclasses met gastdocenten over thema’s, die aansloten bij onze onderwijsfilosofie, zijnde sociale complexiteit, posthumanisme en transformatief leren. Wat we daarmee begrippen bedoelen maakte ik steeds duidelijk in de preflecties die ik voor elke masterclass schreef. Een preflectie is een vooruitbeschouwing op een onderwerp, mijn eigen eerste alvast-gedachten. Daarin verbind ik mijn eigen ervaringen aan intrigerende literatuur, waardoor de grens tussen het uiterst persoonlijke en anoniem maatschappelijke vervaagt en de preflectie de rol van overloopgebied krijgt.

Onderwerpen die de revue passeerden waren onder andere interconnectiviteit, prestatiesamenleving, inclusie, duurzaamheid, burgerschap, klimaatcrisis, digitalisering en propaganda.

Je kunt de bundel hier downloaden ik wens je er veel leesplezier mee.

Categorie: